آموزش Solver ابزاری برای بهینه سازی

Solver یک Add-in اکسل می‌باشد ، بدین معنی که یکی از امکانات جانبی نرم افزار است و برنامه‌ای است که بر روی اکسل سوار شده و توسط آن می‌توان مسائل بهینه سازی و مسائلی از جمله برنامه ریزی خطی که در مهندسی صنایع با آن سروکار داریم را حل کنیم . این Add-In همراه با خود نرم افزار وجود دارد و در این مقاله سعی بر معرفی کاربرد این ابزار شده است. به طور مثال در حل دو مسئله زیر میتوان از این خاصیت استفاده کرد.

فایل pdf را از انتهای همین صفحه دانلود کنید.

حل مساله کتاب درسی حسابان دبیرستان صفحه 162 - با Solver اکسل

پیدا کردن بیشترین حجم : سازنده یک کالای صنعتی می‌خواهد یک جعبه‌ی درباز بسازد که قاعده آن به شکل مربع بوده و مساحت آن برابر 108 سانتی‌متر مربع باشد. ابعاد جعبه چقدر باشند تا حجم جعبه بیشترین مقدار ممکن را داشته باشد.

حل مساله برنامه ریزی خطی با Solver اکسل

تالیف دکتر میربهادر قلی آریانژاد – دانشگاه علم و صنعت

یک شرکت کوچک تولید کننده رایانه در کشور ، جدیدا دو نوع رایانه با قیمت مناسب تولید می‌کند. در حال حاض تقاضا برای این دو حصمل به مراتب بیشتر از توان تولید این کارخانه بوده و بنابراین محصول کارخانه در صورت تولید به سرعت به فروش می‌رسد . مدیرت شرک با علم به ظرفیت محدود در دسترس، در مورد تعیین میزان تولید این دو محصولمایل به تصمیم گیری مناسب است . این رایانه‌ها در بسته‌های 10 تایی به بازار عرضه می‌شنوند و مدیریت ، برنامه ریزی مسائل اساسی ظرفیت را بصهورت زیر مشخص کرده است.

اولا: با وجود اینکه بیشتر اجزائی که برای تولید رایانه به کار می‌رود از کارخانه‌های دیگر تهیه می‌شود، مع‌الوصف اغلب قطعات غیر الکترونیکی را خود شرکت تولید می‌کند هر جعبه نوع اول و دوم که شامل 10 رایانه است به ترتیب به 3 و 2 ساعت کار در دپارتمان تولید و 2 و 4 ساعت کار در دپارتمان مونتاژ زمان نیاز دارد. دپارتمان تولید و مونتاژ انتظار دارند که 36  ساعت و 40 ساعت کاری وقت در هفته آینده برای تولید و مونتاژ در اختیار داشته باشند.

ثانیا: رایانه نوع اول نیاز به نوعی کارت گرافیکی دارد که فقط از یک تولید کننده در خارج از شکور قابل تهیه است. مقررات گمرکی اجازه ورود بیش از 100 عدد از آن را در هفته به این شرکت نمی‌دهد ولی رایانه نوع دوم چنین مشکلی را ندارد.

ثالثا: سود هر جعبه از رایانه نوع اول 7 واحد پول و سود هر جعبه از رایانه نوع دوم برابر 10 واحد پول است.

📚 فایل‌های پیوست

به عنوان اولین نفر، تجربه یا دیدگاه خود را بنویسید!

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
کد امنیتی