توابع تاریخ هجری شمسی در اکسل و تبدیل عدد به حروف

توابع «تاریخ هجری شمسی اکسل» در سال ۱۳۸۵ به شکل «افزونه تاریخ شمسی اکسل» برای اولین بار در ایران به صورت عمومی در فرساران منتشر شد و  به شما این امکان را می‌دهد که در محیط اکسل تمامی محاسبات ممکن بر روی تاریخ شمسی را انجام دهید و همچنین  «توابع ABH»  به شما این امکان را می‌دهد که اعداد و تاریخ را به صورت حروف در اکسل داشته باشید.

توابع تبدیل هجری شمسی یا همان افزونه تاریخ شمسی اکسل، و همچنین تابع تبدیل عدد به حروف اکسل (تابع ABH) از دستآوردهای فکری فرساران است که هیچ فرد و یا وب سایتی مجوزی برای بازنشر آن ندارد. خواهشمندیم که از همین وب سایت اقدام به خرید آن نمایید.

نحوه تهیه:

توابع تاریخ شمسی اکسل و تبدیل عدد به حروف هم اکنون قابل خرید و دانلود از فروشگاه فرساران است:

خرید توابع تاریخ شمسی در اکسل و تبدیل عدد به حروف فرساران

مشخصات محصول:

قفل سخت افزاری و نیاز فعال سازیندارد
محدودیت استفاده برای خریدارندارد
نوع محصول

فایل اکسل | حجم: ۷ مگابایت 

فایل‌ ویدئویی MP4 / کیفیت HD  | حجم : ۷۱ مگابایت

قابلیت ویرایش فرمول‌ها و کدهادارد
فایل‌های راهنمافایل PDF راهنمای کامل نصب
نسخه اکسلسازگار با اکسل نسخه ۲۰۰۳ تا اکسل ۲۰۲۱
پشتیبانی فنیندارد

معرفی توابع ماژول تاریخ شمسی در اکسل و تبدیل عدد به حروف

در جدول زیر لیست مهمترین توابع موجود در این ماژول را مشاهده می‌کنید که با کلیک بر روی هر یک از آنها می‌توانید شرح خلاصه آن را مشاهده نمایید و شرح تفصیلی و آموزش دقیق هریک از آن‍‍‌ها در فایل راهنمای pdf این محصول به تفضیل آمده است.

J_DIFFمحاسبه تعداد روزهای (اختلاف) بین دو تاریخ شمسی در اکسل
J_TODAYتاریخ شمسی امروز را با توجه به تاریخ ویندوز شما محاسبه و در یک سلول اکسل نمایش می‌دهد.
ABHتابع تبدیل عدد به حروف در اکسل
J_WEEKDAYمحاسبه روز هفته به صورت عدد یا حروف (سه شنبه یا 3)
J_ADDDAYاضافه کردن یک عدد با یک تاریخ برای محاسبه تاریخ جدید
J_DIFFمحاسبه تعداد روزهای بین دو تاریخ شمسی در اکسل
J_JALALDATEتیدیل تاریخ میلادی به تاریخ شمسی در اکسل
J_GREGORIANDATEتبدیل تاریخ میلادی به تاریخ شمسی در اکسل
J_SUBDAYکم کردن یک عدد با یک تاریخ برای محاسبه تاریخ جدید شمسی
TBHتبدیل تاریخ به حروف (هفدهم مرداد هزار سیصد نود سه)

آموزش کار با تاریخ شمسی بر روی ویندوز ۱۰

در به روز رسانی این محصول، آموزش کار با تاریخ شمسی در نسخه‌های جدید اکسل اضافه شده است.
با استفاده از این ویدئوی آموزشی شما می‌توانید برخی از تبدیل‌ها و کارها را روی تاریخ شمسی در اکسل با امکانات ویندوز ۱۰ بدون نیاز به کدهای VBA انجام دهید.

با این آموزش که به صورت جامعی تهیه شده است، می‌توانید با امکانات جدید اکسل بر روی تاریخ شمسی محاسبات خود را انجام دهید. توجه داشته باشید که برای دریافت این آموزش باید محصول را خریداری نمایید. این فایل آموزشی ویدئویی، به همراه کدهای VBA بعد از خرید در اختیار شما قرار خواهد گرفت.


 معرفی تابع J_DIFF

ما در اکسل هیچ راهی برای محاسبه اختلاف یا تعداد روزهای بین دو تاریخ شمسی (خورشیدی یا جلالی) نداریم که با این تابع می‌توان این کار را به سادگی انجام داد. شکل نگارش و استفاده از این تابع در اکسل به صورت زیر است:

=J_DIFF(14000517, 14000520)

خروجی این تابع به شکل یک عدد است که در مثال فوق برابر عدد ۳ خواهد شد. یعنی از ۱۷ مرداد تا ۲۰ مرداد ۳ روز فاصله داریم. به سادگی می‌توانید بر روی خروجی این تابع هر فرمول مجاز اکسل را بنویسید مانند:

=IF(J_DIFF(14000101, J_TODAY()) < 13, "noorooz  ","kar va madresh  " )

معرفی تابع J_TODAY

توسط این تابع شما می‌توانید تاریخ روز جاری را در هر سلول اکسل به صورت هجری شمسی یا خورشیدی داشته باشید. شکل نگارش و استفاده از این تابع در اکسل به صورت زیر است:

=J_TODAY()

خروجی این تابع به صورت یک عدد ۸ رقمی است مانند 14000517.

توجه ۱:‌ در نسخه‌های قبلی شکل خروجی این تابع با علامت / بود که با هدف ا فزایش کارآیی آن و همچنین قابلیت استفاده از این عدد در اکسل مانند فیلتر کردن بین دو تاریخ، این علامت حذف شده است.  در صورتی که مایل باشید که علامت اسلش را کماکان در خروجی این تابع مشاهده کنید، می‌توانید از فرمول زیر استفاده نمایید. 

=TEXT(J_today(), "####\/##\/##")

توجه ۲:‌ تابع J_Today مانند تابع Today و یا Now اکسل، از نوع Volatile است. یعنی در هر بار که موتور محاسباتی اکسل هر محاسبه‌ای را انجام دهد،‌ یکبار محاسبه خواهد شد و تاریخ همان روز را به شما خواهد داد و تغییر خواهد کرد. استفاده بسیار زیاد از توابع Volatile در یک فایل توصیه نمی‌شود زیرا باعث کند شدن چشمگیر اکسل خواهند شد. 

توجه ۳: کاربرد این محصول برای محاسبات جمع و تفریق بر روی تاریخ شمسی است و اگر فقط می‌خواهید تاریخ شمسی امروز را در سلولی **مشاهده ** کنید، مقاله «نمایش تاریخ شمسی روز جاری در اکسل بدون افزونه تاریخ شمسی اکسل» را مطالعه نمایید.


معرفی تابع ABH

توسط این تابع می‌توانید در اکسل یک عدد را به حروف بنویسید. این تابع علامت منفی و ممیز را شناسایی و آنها را به صورت صحیح به حروف می‌نویسید. شکل نگارش و استفاده از این تابع در اکسل به صورت زیر است:

=ABH(123)

=ABT(12345678) & " ریال "

توجه مهم: تمامی کدهای این تابع و نامگذاری خاص آن توسط اینجانب فرشید میدانی در ۱ شهریور ۱۳۸۶ انجام شده است و  برخی از وب سایت‌ها اقدام به انتشار عمومی و بدون مجوز این تابع کرده‌اند. خواهشمند است در صورت مشاهده این موارد برای حمایت از این کار به مسئول وب سایت اطلاع دهید و درخواست حذف آن را کنید. دانلود این نسخه‌ها از زیر پا نهادن حقوق مالکیت فکری، مادی و معنوی فرساران است.

کاربردهای تبدیل تقویم شمسی به میلادی و برعکس

  • تبدیل تاریخ میلادی سفارش‌های خارجی، تحویل کالا، تاریخ ورود به گمرک به شمسی و بلعکس
  • محاسبه تعداد روزهای کارکرد پرسنل با توجه به تاریخ استخدام شمسی آنها
  • محاسبه تاریخ اتمام پروژه با توجه به تاریخ شروع
  • محاسبه تاریخ سررسید سفارش‌ها
  • ...

🩹 برچسب‌ها

شما هم تجربه یا دیدگاه خود را بنویسید:

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
کد امنیتی
chaman در تاریخ سه شنبه, 1402/12/29 - 10:22 نوشته:

سلام. موقع انتقال اطلاعات به ورد در قسمت mailing تاریخ های فارسی برعکس میشه 29/12/1402 چیکار باید کرد؟ و سوال دوم این که میخوام موقع انتقال اعدادی که داخل اکسل بودن به صورت ممیز در ورد نشون بده. چه روشی داره ؟ ممنون

امیرمحمد بابایی (تایید نشده) در تاریخ شنبه, 1402/02/23 - 21:53 نوشته:

سلام خسته نباشید, من هر چه تلاش می کنم نمی تونم توابع پارسی را وارد اکسل کنم کتاب اکسل برای حسابداران و حسابرسان خریدم یک DVDهمراه آن بود طریقه نصب آن را بلد نیستم , لطفاً راهنمایی کنید. یا علی

فرشید میدانی در تاریخ یکشنبه, 1402/02/31 - 09:59 نوشته:

این کتاب متعلق به ما نیست. از همین سایت می‌توانید محصول را خریداری کنید و فایل راهنمای آن دقیق و با جزئیات زیادی به صورت قدم به قدم نحوه استفاده از این توابع را گفته است. اگر در این DVD این کتاب توابع Persian Function‌مانند J_Today, J_Diff  قرار داده شده است، این کار بدون هیچ مجوزی از سوی ما انجام شده است و دستبرد علمی محسوب می‌شود.

ابراهیم (تایید نشده) در تاریخ پنجشنبه, 1402/01/31 - 10:35 نوشته:

سلام
چه فونتی نیاز دارد که روی سیستم نصب باشد؟

فرشید میدانی در تاریخ یکشنبه, 1402/02/03 - 09:50 نوشته:
فکر می‌کنم که شوخی می‌کنید :) این موضوع هیچ ربطی به «فونت» ندارد و یک محاسبه ریاضی است. فونت فقط جلوه‌ای است که ما نوشته ای را روی مانیتور و یا پیرینت می‌بینیم.