روش‌های اضافه کردن علامت تیک در اکسل ✔ ☑✅✔⚽ ❌

اگر می‌خواهید علامت ✔ یا Check Mark در اکسل را تایپ کنید، لازم نیست ادامه مقاله را بخوانید کافی است. اگر ویندوز ۱۰ دارید کافی است که کلید‌های زیر را با کیبورد خود بزنید و این علامت را از لیست ایموجی‌ها انتخاب کنید:

  windows key + .

نکته ۱) کلید windows key یا همان win key بر روی صفحه کلید شما بین کلید Alt و Ctrl سمت چپ کیبورد شما است. این کلید را نگه دارید و سپس کلید . (یا همان نقطه) را بزنید تا لیست ایموجی‌ها ظاهر شود.

نکته ۲) گاهی به جای زدن کلید . باید کلید ; (نقطه ویرگول) را بزنید.

نکته ۳) لیست ایموجی‌ها که باز شد بلافاصله می‌توانید با تایپ کردن به فارسی و یا انگلیسی ایموجی خودتان را بیابید. بنابراین علامت تیک یا check mark را جستجو کنید.

نکته ۴) اگر با زدن کلید فوق چیزی برای شما باز نشد، دو حالت دارد، ویندوز شما ۷ است و یا اینکه ویندوز ۱۰ شما آپدیت نیست.

نکته ۵) اساسا تمامی ایموجی‌ها به صورت کاراکترهای ۴ بایتی در همه نرم افزار جدید قابل استفاده هستند و همانطور که همیشه انتظار دارید که در هر جایی بتوانید علامت + را تایپ کنید، از این پس انتظار داشته باشید که در هر جایی (ایمیل، وب سایت و اکسل و ...) بتوانید ایموجی‌های 🎀🤩 را هم تایپ کنید.

نکته ۶) به windows key اصطلاحا win key و یا windows logo key هم گفته می‌شود که یکی از کلیدهای موجود بر روی کیبورد شما است.

نکته ۷) اگر در کامپیوتر شما ایموجی‌ها باز نشد، می‌توانید از همین جا (یا هر سایت دیگری) این ایموجی‌ها را ( ✔ ❌ )‌ در اکسل خود copy - paste کنید.

نکته ۷) همانطور که می‌دانیم ظاهر حروف با فونت‌های مختلف تغییر می‌کند، ظاهر ایموجی‌ها هم در نرم افزارهای مختلف با همدیگر متفاوت باشند.

نکته ۸) از این ایموجی‌ها می‌توانید در هر فرمول اکسل استفاده کنید مانند:

=IF( A1 >= 100% , "✔", "❌" )

در ادامه تکنیک‌های قدیمی برای علامت تیک در اکسل را می‌توانید بخوانید که ترجمه‌ای آزاد از دو مقاله در سایت‌های ablebits و goskills می‌باشد. 

البته در قسمت هایی از مقاله برای کاربرد بهتر و عمیق تر مطالب، بخش هایی را اضافه کرده‌ایم. پیش از شروع فایل نمونه را از پایین همین صفحه در انتهای مقاله دانلود کنید.

يکی از علامت‌هایی که در اکسل نیاز داریم علامت تیک یا چک‏ مارک (check mark) است. اگر به علامت‌های موجود در صفحه کلید دقت کرده باشید، این علامت روی کیبورد وجود ندارد. اما برای استفاده از آن چه باید کرد؟   
علامت تیک در اکسل معمولا برای تایید یک موضوع، برای لیست حضور و غیاب، برای تکمیل یک وظیفه یا ... استفاده می‌شود. برای استفاده از علامت چک مارک در اکسل روش‌های مختلفی وجود دارد که در اینجا به چند روش کاربردی اشاره خواهیم کرد.  
وقتی از علامت تیک در اکسل صحبت می‌کنیم دو نوع علامت را باید یادآور شویم؛ یکی check mark‌ هست و دیگری check box. علامت تیکی که ما در اینجا صحبت می‏کنیم همان check mark است. علامت check mark در اکسل به عنوان یک کاراکتر در اکسل شناخته می‌‏شود که مشابه دیگر کاراکترها می‌توانیم رنگ، اندازه و دیگر ویژگی‌های آنرا تغییر دهیم. Check mark در اکسل به عنوان محتویات سلول شناخته می‌شود یعنی اینکه با کپی کردن سلول، علامت تیک نیز کپی می‌شود.

 

تفاوت تیک با چک باکس

check box در اکسل به عنوان یک شی (object) مستقل از سلول شناخته می‌شود و با کپی‌کردن سلول در جای دیگر کپی نخواهد شد و برخلاف چک مارک، با حذف سلول چک باکس حذف نمی‌شود و با درگ کردن چک باکس می‌توانیم آنرا هر جایی در شیت قرار دهیم.

مطالبی که در این مقاله خواهید خواند:  
روش اول. تایپ علامت تیک از طریق صفحه کلید   
روش دوم. درج علامت تیک با پنجره Symbols  
روش سوم. استفاده از فرمول برای تایپ علامت تیک  
روش چهارم. تایپ علامت تیک با AutoCorrect  
روش پنجم. اضافه کردن علامت تیک با ابزار Conditional Formatting  
ایجاد لیست حضور و غیاب با Conditional Formatting  
چگونه کاراکترهای تیک را شمارش کنیم؟  
کاراکترهای کاربردی دیگر

 

روش اول) تایپ علامت تیک با صفحه کلید

این علامت را نیز مشابه بسیاری از می‌توانیم از صفحه کلید تایپ کنیم، اما اگر به کی بورد نگاه کنید کلید آنرا نخواهید یافت. برای تایپ آن باید:  
۱) در یک سلول با نگهداشت کلید shift‌ ( یا روشن گذاشتن کلید caps lock) حرف P(بزرگ) را تایپ کنید.


۲) از سربرگ Home و گروه Font‌، فونت سلول را به حالت wingding 2‌ در آورید.‌ به جای حرف P‌ علامت تیک دیده می‏شود.  
 

بسیاری از علامت‏های دیگر نیز مثلا علامت ضربدر(cross mark) این چنین تایپ می‌شوند. به این علائم symbols‌ گفته می‌شود. برای تایپ هر کدام از آن‏ها دو مطلب را باید بدانیم؛ اول اینکه با کدام کلید تایپ می‌شوند، دوم اینکه علامت مورد نظر در کدامین فونت تعریف شده است. در پایان مقاله به تعدادی از آن‌ها اشاره کرده‌ایم.
symbol‌ یا علائم ویژه همگی از جنس کاراکتر هستند و برخی از فونت‌ها برای تایپ آنها طراحی شده‌اند مثل wingding، wingding 2، Webdings و فونت‏های دیگری که می‌‏توانید به ویندوز اضافه کرده و از علائم بیشتری استفاده کنید. برای تغییر ویژگی‌های این علامت‌ها می‌توانید مشابه دیگر عبارات از سربرگ Home‌ و گروه Font استفاده کنید.

روش دوم) درج علامت تیک با پنجره symbol

یک روش عمومی برای تایپ علامت تیک و نظایر آن استفاده از پنجره symbol‌ است. در این روش باید:  
۱) ابتدا سلولی را که می‌خواهید علامت چک مارک را در آن تایپ کنید انتخاب کنید.  
۲) وارد سربرگ Insert‌ شده و در سمت راست آن، symbol‌ را کلیک کنید.

۳) در پنجره باز شده و از سربرگ symbol‌،‌ لیست کشویی Font را باز کرده و فونت wingdings را انتخاب کنید.


۴) علامت های موجود در این فونت به شما نشان داده می شود. به پایین لیست بروید. علامت تیک را خواهید یافت. آنرا انتخاب کنید. از پایین پنجره Insert را کلیک کنید.

۵) در پایان close را کلیک کرده و خارج شوید.

به طور کلی برای تایپ علامت تیک، ضربدر و بسیاری از علامت‏‌هایی که تایپ آن‏ها از کیبورد اندکی سخت می‌باشد( به دلیل اینکه باید بدانیم که برای تایپ علامت خاص از کدام کلید صفحه کلید استفاده کنیم)،‌ از پنجره symbol استفاده می‌کنیم.
به محض انتخاب یک علامت خاص در پنجره Symbol، اکسل کد آن علامت را در کادر پایین نمایش می‌دهد. به عنوان مثال، کد کاراکتر علامت تیک 252 است. با دانستن این کد و با کمک فرمول می‌توانید علامت چک‌مارک را اضافه کنید. این خود روش دیگری برای اضافه کردن علامت چک‌مارک و علامت‌های دیگر در اکسل است.


روش سوم) استفاده از تابع UNICHAR برای اضافه کردن علامت تیک

علامت چک را با فرمول نیز می‌توان درج کرد. تابع UNICHAR یک تابع متنی است که با دادن کد هر کاراکتر به آن امکان تایپ علامت، فراهم می‌شود. به یاد داشته باشید که به هر کاراکتر کد خاصی در حافظه کامپیوتر اختصاص داده شده است. هنگامی که کد کاراکتر را بدانید، می‌توانید از UNICHAR برای درج آن استفاده کنید. فرمول مناسب برای تایپ علامت چک در تصویر زیر نشان داده شده است.

اضافه کردن چک مارک با فرمول در اکسل

آیا به این موضوع دقت داشتید که در بخش قبلی و در پنجره Symbols، اکسل کد نماد چک را ۲۵۲ معرفی کرد، اما در اینجا از کد ۱۰۰۰۳ و ۱۰۰۰۴ استفاده کردیم؟ در کدهای ASCII کاراکتر تیک کد ۲۵۲ دارد و در کدهای Unicode کد ۱۰۰۰۳ و ۱۰۰۰۴ را برای درج آن باید استفاده کنیم. تابع UNICHAR‌ با کدهای یونیکد کار می‌کند.
 برای استفاده از کد اسکی کاراکتر تیک(عدد ۲۵۲) می‌توانید از تابع قدیمی CHAR‌ نیز استفاده کنید. 
کامپیوتر برای نمایش هر علامت از یک عدد اختصاصی استفاده می‌کند و با اینکار یک استاندارد برای خودش ایجاد می‌کند. Unicode‌ و ASCII‌ هر دو استانداردهایی هستند که برای Encoding‌ متن‌ها استفاده می‌شوند.
مزیت این روش به روش‌های قبلی این است که نیازی به تغییر فونت سلول ندارید.
 تابع دیگری در اکسل وجود دارد که برعکس تابع UNICHAR عمل می‌کند یعنی با دادن آدرس یک سلول به این تابع  که در آن کاراکتری تایپ شده باشد کد آن کاراکتر را اعلام می‌کند. این تابع UNICODE است.

روش چهارم) تایپ کاراکتر چک مارک با Autocorrect

اگر شما باید روزانه کاراکتر تیک را در اسناد خود وارد کنید، هیچ یک از روش های بالا به نظر نمی رسد به اندازه کافی سریع باشند. خوشبختانه، ویژگی اصلاح خودکار یا AutoCorrect اکسل می تواند کار را برای شما به صورت خودکار انجام دهد. برای تنظیم آن، مراحل زیر را انجام دهید:  
۱) با استفاده از روش اول یا دوم کاراکتر چک مارک را در یک سلول اضافه کنید. برای مثال از پنجره Symbols استفاده کرده و علامت تیک را در یک سلول اضافه می‌‏کنیم.  
۲) کاراکتر نمایش داده شده در نوار فرمول یا همان Formula bar را انتخاب نموده و با گرفتن کلید ctrl + c آنرا کپی کنید.  
 

کپی کردن علامت تیک از نوار فرمول

همانطور که در تصویر بالا مشاهده می‌کنید در سلول علامت تیک دیده می‌‏شود اما در نوار فرمول کاراکتر دیگری (ü) نمایش داده شده است،‌ تعجب نکنید!! در روش‏ اول دیدید که برای تایپ علامت تیک از کاراکتر دیگری مثل P‌ استفاده کردید و فونت را به حالت wingdings 2 تغییر دادید. در روش دوم در پنجره symbol از فونت wingding‌ استفاده کردیم. در فونت wingding علامت تیک با این کاراکتر نشان داده می‌شود. به بیانی دیگر علامت تیک در این دو فونت با دو کاراکتر متفاوت تایپ می شود. 

۳) از سربرگ File تنظیمات اکسل یا options‌ را کلیک کنید. از سمت چپ پنجره options گزینه proofing‌ را کلیک کنید. در تنظیمات سمت راست روی AutoCorrect Options‌ کلیک کنید.  
 

ابزار اصلاح خودکار در تنظیمات اکسل


۴) پنجره Autocorrect باز می‌شود. در کادر Replace‌ عبارتی را که می‌خواهید با تایپ آن علامت تیک جایگزین شود را تایپ کنید، مثلن tickmark. حال در کادر With‌ کلیک کرده و با گرفتن کلیدهای ctrl+v‌ علامتی را که در مرحله ۲ کپی کرده بودید را در اینجا قرار دهید.

استفاده از اصلاح خودکار برای اضافه کردن تیک در اکسل

۵) دگمه Add و در پایان ok‌ را کلیک کرده و خارج شوید.

از این لحظه به بعد، هر وقت که می خواهید یک تیک در صفحه اکسل خود قرار دهید، عبارت tickmark‌ (یا هر کلمه یا عبارتی که به تیک ربط دادید) را تایپ کرده و Enter را فشار دهید. نماد ü (یا نماد دیگری که از نوار فرمول کپی کرده اید) در سلول ظاهر می‌شود. برای تبدیل آن به نماد تیک اکسل، فونت مناسب را به سلول اعمال کنید (Wingdings در اینجا). زیبایی این روش این است که شما باید فقط یک بار گزینه AutoCorrect را تنظیم کنید و از این به بعد اضافه خواهد شد.

نکته: ابزار AutoCorrect یکی از ابزارهای کاربردی اکسل است که برای اصلاح خودکار کلمات/عبارات و جایگزین کردن آن‌ها با کلمات/عبارات دیگر به کار می‌رود. یک تمرین با این ابزار انجام دهید؟ برای مثال ویژگی اصلاح خودکار را طوری تنظیم کنید که با نوشتن کلمه «فر» و زدن اینتر عبارت «موسسه فرساران تفکر» ظاهر شود.

روش پنجم) پنجره Conditional formatting‌ برای تایپ علامت چک مارک 

برای تایپ علامت چک مارک ابزار قالب بندی شرطی نیز قابل استفاده است. ابزار قالب بندی شرطی یا conditional formatting‌ یکی از ابزارهای کاربردی اکسل است. در این ابزار برای سلول‌ها شرط تعیین می‌کنیم و در صورتیکه شرط برقرار شود،‌ اکسل فرمت سلول را تغییر خواهد داد. مثلن می خواهیم سلول‏‌های با مقدار تکراری را قرمز رنگ کند یا برای مقادیر بالاتر از ۵۰۰ سلول را قرمز رنگ کند. در این ابزار می‌توانیم تعیین کنیم که در صورتیکه شرط برقرار بود علامت تیک یا ضربدر در سلول ظاهر شود. 

 در بخش مقالات اکسل پیشرفته فرساران کتاب آموزش ابزار conditional formatting را دانلود کنید و با این ابزار کاربردی بیشتر آشنا شوید.

برای اجرای این روش ابتدا فایل نمونه‌ای که پیش ازین دانلود کرده بودید را باز کنید و به شیت قالب بندی شرطی بروید. قصد داریم در صورتیکه تعداد واحد فروخته شده در ماه مساوی یا بزرگتر از ۵۰۰ بود علامت تیک و برای مقادیر کمتر از ۵۰۰ علامت ضربدر در کنار عدد ظاهر شود. مراحل را به شکل زیر اجرا می‌کنیم:  
 

اطلاعات نمونه برای قالب بندی شرطی

مزیت این روش نسبت به روش‌های دیگر این است که اضافه شدن علامت ها به صورت خودکار انجام می‌شود و با تغییر مقادیر علامت‌ها تغییر می‌کنند.

۱) ناحیه‏‌ای را که قصد دارید قالب بندی شرطی را روی آن اجرا کنید (ناحیه B2:B13) انتخاب کنید.  
۲) از سربرگ Home ابزار Conditional formatting را باز کرده و بخش Icon Sets‌ و از آیکون‌های ۳ تایی،‌ گروهی را که شامل آیکون تیک می‌باشد را کلیک کنید.  
 

علامت تیک و ضربدر در آیکون ست

در اینجا اکسل با توجه به تنظمیمات پیش فرض علامت تیک و ضربدر را در سلول‌ها اضافه می کند. ما باید تنظیمات را طوری تغییر دهیم که علامت ها مطابق شرط ما اضافه شوند.

۳) از انتهای منوی Conditional formatting روی Manage rules کلیک کنید تا پنجره مدیریت شرط‌ها باز شود. در این پنجره روی شرط مورد نظر را انتخاب و Edit Rules‌ را کلیک کنید.  
 

ویرایش قوانین در مدیریت قوانین قالب بندی شرطی

همانطور که می‌بینید معیار اکسل برای اضافه کردن علامت تیک مقادیر بزرگتر مساوی ۶۷ درصد،‌ مقادیر بین ۶۷ تا ۳۳ درصد با علامت تعجب و مقادیر زیر ۳۳ درصد با علامت ضربدر نشان داده می‌شوند.  
۴) برای اولین شرط از قسمت Type گزینه Number‌ را انتخاب کرده،‌ عدد ۶۷ را ۵۰۰ تغییر دهید. اینکار باعث می‌شود مقادیر بزرگتر مساوی ۵۰۰ با علامت تیک نشان داده شوند.   
۵) برای شرط دوم علامت تعجب را به ضربدر و‌ شرط =< را به < تغییر حالت دهید. Type‌ را به Number تغییر دهید و به جای عدد ۳۳ مقدار صفر را تایپ کنید.  
۶) سومین آیکون را نیز به حالت No cell icon تغییر دهید زیرا قصد داریم فقط از دو آیکون استفاده کنیم.  
 

تغییر تنظیمات آیکون ست برای علامت تیک در اکسل


۷) برای انجام تغییرات ok‌ کنید و برای تایید مجدد ok‌ از پنجره مدیریت قوانین خارج شوید. اکنون علامت‌های اضافه شده به شما خواهند گفت که شرط فروش ۵۰۰ واحد تحقق پیدا کرده است یا خیر.

از همان پنجره‌ای که شرط‌ها را ویرایش کردید می‌توانید تعیین کنید که تنها علامت‎‏‌ها نشان داده شوند و مقادیر عددی دیده نشوند. برای اینکار گزینه show icon only را انتخاب کنید. در تصویر قبل این آیتم نشان داده شده است.

ایجاد لیست حضور و غیاب با Conditional Formatting

از این تکنیک می‌توان برای لیست‌های حضور و غیاب استفاده نمود. به این ترتیب که برای اعلام حضور افراد از عدد یک و برای غیبت از عدد صفر استفاده می‌کنیم. به محض تایپ این اعداد اکسل به جای عدد یک، علامت تیک و به جای عدد صفر،‌ علامت ضربدر در سلول نشان می‌دهد. از فایل نمونه و در شیت حضور و غیاب استفاده کنید و مراحل زیر را به ترتیب انجام دهید:  
۱) سلول‏های B2:F8 را انتخاب کنید.  
۲) از سربرگ Home ابزار Conditional formatting را باز کرده و بخش Icon Sets‌ و از آیکون‌های ۳ تایی،‌ گروهی را که شامل آیکون تیک می‌باشد را کلیک کنید.  
۳) از انتهای منوی Conditional formatting روی Manage rules کلیک کنید تا پنجره مدیریت شرط‌ها باز شود. در این پنجره روی شرط مورد نظر را انتخاب و Edit Rules‌ را کلیک کنید.  
۴) تنظیمات را مشابه تصویر زیر انجام دهید:  
 

علامت تیک و ضربدر برای حضور و غیاب

۵) تنظیمات را تایید کرده و خارج شوید. همانطور که در تصویر ملاحظه می‌کنید، با تایپ مقادیر صفر و یک لیست به شکل زیر در می‌آید:

نتیجه لیست حضور و غیاب

چگونه تعداد کاراکتر تیک را شمارش کنیم؟

ابتدا در فایل نمونه‏‌ای که در انتهای مقاله دانلود کرده‌اید به شیت شمارش تیک وارد شوید. سلول B12 را انتخاب کرده و کلید F2‌ را از کیبورد فشار دهید. فرمول سلول به شما نشان داده می‌شود. برای مشاهده فرمول یک سلول به جای دابل کلیک روی سلول یا استفاده از Formula Bar می‌توانید کلید F2‌ را بزنید. به طور کلی با فشردن این کلید،‌ سلول در حالت درج متن قرار ‌می‌گیرد و می‌توانید محتویات آنرا مشاهده یا ویرایش کنید.

علائم تیک و ضربدر موجود در شیت با کمک پنجره symbols و فونت Wingdings تایپ شده‌اند. همانطور که از مطالب قبلی به یاد دارید کد کاراکتر چک مارک عدد ۲۵۲ می‌باشد.
 

شمارش تیک

همانطور که مشاهده می‌کنید از دو تابع COUNTIFS‌ و UNICHAR استفاده شده است. برای شمارش شرطی از تابع COUNTIFS‌ استفاده می‌کنیم. در این تابع ناحیه‌ای که قرار است در آن شرط خاصی را جستجو کنیم(B2:B10) به عنوان ورودی اول وارد کرده ایم و شرط مورد نظر را ورودی دوم می‌نویسیم. اینجا برای شرط از تابع UNICHAR‌ استفاده کرده‌ایم. در اینجا چون نمی‌توانیم خود کاراکتر تیک را در فرمول تایپ کنیم از تابع UNICHAR‌ استفاده می‌کنیم. خروجی این تابع کاراکتر تیک است. برای تمرین می‌توانید UNICHAR‌ را به تنهایی در سلول دیگری بنویسید و خروجی را ملاحظه فرمایید.

 تابع شمارش شرطی یا COUNTIFS‌ از گروه خانواده SUMIFS‌ می‌باشد. برای آشنایی بیشتر با این خانواده مقاله آموزش قدم به قدم تابع SUMIFS در اکسل و نکته‌های کاربردی آن را در بخش مقالات مطالعه کنید.
کد اسکی علامت تیک ۲۵۲ و کد یونیکد علامت تیک ۱۰۰۰۳ یا ۱۰۰۰۴ می‌باشد.
اگر از ابزار Conditional Formatting برای اضافه کردن علامت تیک استفاده کرده‌اید،‌ دیگر نمی‌توانید از فرمول فوق استفاده کنید. البته در مثال لیست حضور و غیاب چون برای حاضری از عدد یک استفاده کرده‌اید با تابع SUM‌ نیز می‌توانید تعداد جلسات حاضر را شمارش کنید.

برای شمارش علامت ضربدر از عدد ۲۵۱ استفاده کنید. در ضمن وقتی از فونت Wingdings 2 استفاده کرده باشید کد علامت تیک عدد ۸۰ می‌باشد.

کاراکترهای کاربردی دیگر 

شاید شما علاوه بر علامت تیک به علامت‌های دیگری نیاز داشته باشید. همانطور که در روش‏هایی که اجرا کردید می‏توان از فونت‌هایی نظیر Wingding، Wingding 2‌ استفاده کرد. در زیر به چند علامت اشاره کرده‌ایم که می‌توانید از روش اول و با حروف صفحه کلید تایپ کنید. هر جا که به این علامت‌ها احتیاج داشتید‌،‌ ابتدا فونت مناسب را انتخاب کنید و سپس کلیدهای کیبورد را فشار دهید:

علامت های کاربردی در اکسل

 

 

به عنوان اولین نفر، تجربه یا دیدگاه خود را بنویسید!

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
کد امنیتی