برای اطلاع از آخرین مقالات و به روزرسانی‌های سایت در کانال تلگرام اکسل فرساران و یا صفحه ایسنتاگرام اکسل عضو شوید.  smiley

فیلم‌های آموزش ساخت بازی‌ در اسکرچ

یکی از اهداف اصلی زبان برنامه نویسی اسکرچ این است که بچه ها بتوانند بازی های کامپیوتری بسازند. زیرا ساخت بازی برای بچه ها بسیار جالب است و در عین حال بچه ها باید از همه دستورهای برنامه نویسی مانند متغیرها، حلقه‌ها، شرط‌ها استفاده کنند.

از همه مهمتر مفاهیمی مانند Class و Object که در اسکرچ  Clone (مشابه) نامیده می‌شوند را به سادگی خواهند آموخت.

هدف دیگر ساخت بازی در اسکرچ تقویت خلاقیت بچه هاست زیرا در دنیای بازی های کامپیوتر برای تخیل حدی وجود ندارد. همچنین در حین ساخت یک بازی در اسکرچ بچه ها مجبور می شوند که با مفاهیم ریاضی و یا فیزیک هم کار کنند.

توجه کنید که این بازی‌ها کمی پیچیده هستند و اگر با اسکرچ از قبل آشنا نیستید توصیه می‌کنم که ابتدا یکی از سه کار زیر (یا همه آنها) را برای قبل از دیدن این ویدئوها، انجام دهید:
1) ویدئوهای آموزش تصویری اسکرچ را ببینید.
2) کارت‌های اسکرچ را انجام دهید.
3) کتاب «سلام اسکرچ فرساران» را مطالعه کنید.
4) ترجمه‌های جدید اسکرچ کمی تغییر کرده‌اند و در برخی از موارد با این ویدئوها تفاوت‌هایی را خواهید دید.

آموزش ساخت بازی «جنگ دایره‌ها» در اسکرچ

مدت زمان ویدئوی آموزشی: 53 دقیقه      حجم فایل: 104مگابایت 

بازی اسکرچ جنگ دایره ها


در این بازی اسکرچ شما یک دایره آبی هستید و باید دوستانتان که دایره‌‌های سبز هستند را نجات دهید (بگیرید). هر دایره سبز 1 امتیاز دارد و البته نباید به دایره‌های دشمن که قرمز هستند برخورد کنید و در هر بار برخورد با دشمن، 3 امتیاز از دست می دهید. در این درس با مفهوم Clone (مشابه ساختن) آشنا می شوید زیرا یعنی شما فقط 1 شکلک برای دایره دوستان و 1 شکلک برای دشمنان دارید و با Clone از روی آنها یک کپی می سازید و صدها دوست و دشمن خواهید داشت.

آموزش ساخت بازی «جاروی جادوگر» در اسکرچ

مدت زمان ویدئوی آموزشی: 1 ساعت و 30 دقیقه      حجم فایل: 200مگابایت     
شکلک‌های مورد نیاز این بازی در انتهای همین صفحه (فایل‌های پیوست) دانلود کنید.

بازی جاروی جادوگر در اسکرچ


در اسکرچ یک صحنه ترسناک درست می کنیم با موجوداتی ترسناک winkو این موجودات می خواهند که جادوگر رو نابود کنن و جادوگر با پاشیدن گلوله های آتیشی که از جاروش بیرون می ریزه، اونها رو نابود می کنه. توی این بازی جادوگر دشمن‌های زیادی مثل خفاش، غول، اژدها و شبح داره و اگر اونها به جادگر برخورد کنن، جادوگر منفجــــــــــــــــــر می شه surprise و بدونید که ساخت این بازی به حوصله و دقت زیادی احتیاج داره.

آموزش ساخت بازی «میمون پرنده» در اسکرچ

مدت زمان ویدئوی آموزشی: 56 دقیقه      حجم فایل: 74مگابایت     

بازی میمون پرنده در اسکرچ


در این بازی یک میمون دارید که سوار یک «پرتاب گر» می شود و شما باید سرعت پرتاب و زاویه را طوری تنظیم کنید تا میمون بتواند موزها را بخورد. راستی مواظب باشید که موز به درخت نخل برخورد نکند !
در این بازی یاد می گیرید که چطور می توانید پرتاب را در اسکرچ شبیه سازی کنید.

توجه در ساخت بازی میمون پرنده:  
من ایمیل های متعددی را دریافت کرده‌ام که میمون مستقیم پرواز کرده و بعد از اوج گرفتن به سمت زمین بر نمی‌گردد. (مسیر منحنی شکل یک پرتابه را طی نمی‌کند). این مشکل احتمالا مشکل از علامت منفی است.  اعداد منفی در اسکرچ مشکل نمایش دارند و برای نوشتن عدد منفی دوازده شما باید ابتدا علامت منفی را تایپ کنید و سپس عدد 12 را بنویسید و اسکرچ ممکن است آن را به شکل -12 نمایش دهد. یعنی علامت منفی در جلوی 12 باشد. بنابراین مشکل در کد جاذبه است که باید به شکل زیر تصحیح شود:
علامت منفی در اسکرچ
البته این خطا توسط اینجانب (و احتمالا دیگران از سایر زبان ها مانند عربی، عبری و ...) به تیم اسکرچ چندین بار گزارش شده است و انتظار است که رفع گردد.


در پایان باید چند نکته را اشاره کنم:
1) ممکن است ترجمه برخی از بلوک‌های فارسی در آینده کمی تغییر کند.
2) این مثال‌ها از یکی از کتاب‌های انگلیسی انتخاب شده است. باید بگویم که من از این کار (یعنی استفاده از محتوای آن کتاب‌ها بدون اجازه و عدم رعایت حقوق مادی و معنوی) خرسند نیستم. اما تهیه مثال‌ها مناسب و دقیق مستلزم صرف زمان و البته تجربه تدریس در سالیان زیاد است که متاسفانه فعلا میسر نمی‌باشد.
3) متاسفانه در حوزه آموزش بازی‌های اسکرچ ویدئوهای متنوع و زیادی نیست و به همین دلیل این ویدئوها تهیه شد تا هم بچه‌ها و البته معلمین شروع با ساخت بازی‌های کمی پیچیده‌تر از «توپ و راکت» کنند.
4) از همگان (معلمین، دانش آموزان و اولیای آنها) انتظار دارم که با هدف رشد و توسعه کودکان ایران، این آموزش‌ها را به دیگران معرفی نمایند تا همگان از این نرم افزار و امکانات آن مطلع گردند و آموزش‌ آن در مدارس به امری متداول و بدیهی، شود.
5) ایده آل آن است که بازی ها در سایت اسکرچ و یا کلاس درس به اشتراک گذاشته شوند تا بقیه بچه ها بتوانند بازی های یکدیگر را «بازترکیب» کنند. یعنی تغییراتی در بازی بوجود آورند. یکی از ایده های زیربنایی فلسفه «بازترکیب» پروژه ها و بازی ها در اسکرچ در یادگیری شبکه ای نهفته است. در واقع دانش در شبکه نهفته است و هر دانش آموزی قسمتی از این شبکه دانش است و در کارهای اشتراکی و باز ترکیب پروژه های اسکرچ، این دانش در شبکه منتقل خواهد شد.

مخفی شدن در لیست ها: 

دیدگاه‌ها

به این مطلب پاسخ دهید

محمد امین مخیری در تاریخ 3 تير 1399 نوشته:

سلام آقای میدانی من از شما بابت ساخت آموزش های خوبتان سپاسگذارم آیا دوره ی آموزشی پیشرفته اسکرچ را درست می کنید؟

فرشید میدانی در تاریخ 10 تير 1399 نوشته:

بله، امیدوارم که فرصت و حوصله ای شود تا آنها را درست کنم.

آتوسا در تاریخ 9 تير 1399 نوشته:

خیلی عالی بود واقا ممنونم از توضیحات

m.r.s در تاریخ 16 تير 1399 نوشته:

سلام و تشکر فراوان خدمت شما آقای میدانی دوره آموزشیتون عالییییییییییی بود من چندجا دیگه هم اسکرچو آموزش دیدم ولی چیزی نفهمیدم ولی شما عالی توضیح دادین میشه یه دوره آموزشی زبان برنامه نویسی پایتون هم بزارین.باتشکر از زحماتتون

کامیار در تاریخ 23 تير 1399 نوشته:

با سلام آقای میدانی من برای دانلود تصاویر بازی جادوی اسکرچ به مشکل برخورده ام انگار سایت و لینکی که تصاویر داخل آن است بلاک شده

فرشید میدانی در تاریخ 24 تير 1399 نوشته:

با سلام / تست شد و مشکلی برای دانلود آنها نیست. این عکس ها بر روی همین سایت هستند و در جای دیگری قرار ندارند. (تصاویر در داخل یک فایل zip است و حتما باید قبل از استفاده از حالت فشرده خارج شوند)

نیا نوری در تاریخ 20 مرداد 1399 نوشته:

سلام
اکٍثر فیلم که می گفتین هر فرد باید با تمامی دستورات اشنا باشه پس لطفا اونقدر توضیح ندهید
با تشکر

فرشید میدانی در تاریخ 7 مهر 1399 نوشته:

خیلی متوجه منظور شما نشدم. در هر حال فرض من بر این بوده است که مخاطبین، دانش آموزان 10 ساله ممکن است باشند و باید از قبل ویدئوهای آموزش اسکرچ را دیده باشند.

ستاره در تاریخ 21 مرداد 1399 نوشته:

سلام خیلی ممنون به خاطر اموزش های خیلی خوبتون.ببخشید اقای میدانی توی بازی میمون پرنده ی من سرعت افتادن او از وقتی که بازی شروع میشه تا اخر بازی 0 است همه ی کد ها را هم چک کردم و درست بود؟

سینا در تاریخ 6 مهر 1399 نوشته:

سلام جناب مهندس. بنده یک مدرس دانشگاه هستم که بیشتر از ده سال تجربه تدریس برنامه نویسی دارم با اینکه رشته تخصصی من نبوده. ولی اعتقاد دارم به اینکه داشتن ذهن برنامه نویسی و برنامه ریزی یک مهارت و موهبت است. از زحمت شما ممنونم و به نظر من این تلاش و معلمی شما بهترین صالحات باقیات است و امیدوارم فرزندان سرزمینم به خوبی از آن بهره ببرند.
من به تازگی سعی کردم دختر 8 ساله ام را با استفاده از اسکرچ و Code.org با این مفاهیم آشنا و علاقمند کنم.
مشکل کوچکی که هست و احتمالا به تحریم سایتها برای ایران برمیگردد باعث شده نسخه آفلاین 3 را دانلود و نصب کنم. متاسفانه تصویر اغلب آیکن های محیط برنامه نمایش داده نمی شود (مانند عکسی که در صفحه وب لود نشده). راهکاری دارید؟
با تجدید سپاس

فرشید میدانی در تاریخ 7 مهر 1399 نوشته:

با سلام
هیچ مشکلی در نصب و یا دانلود اسکرچ 3 بر روی کامپیوترها نیست، مشکل شما از چیز دیگری است که من پاسخی برای آن ندارم.

mary_sh در تاریخ 16 دى 1399 نوشته:

سلام..یک سوال داشتم..چرا در بازی جنگ دایره ها و کد دایره سبز برای رفتن به نقاط تصادفی از دستور glide to random position استفاده نکردید؟؟

Stysh در تاریخ 20 بهمن 1399 نوشته:

سلام خسته نباشید
برای بازی جادوگر من اشکال داشتم.وقتی گلوله پرتاب میشه چندتا پرتاب میشه و از جهات مختلف
ممنون میشم بگید چکار کنم؟

مبین مردان در تاریخ 29 بهمن 1399 نوشته:

خیلی ممنونم بابت اموزش عااااااااااااااااالی بود خیلی عالی فقط لطفا اموزش حرفه ایش رو هم بزارید خسته نباشید

فرشید میدانی در تاریخ 14 اسفند 1399 نوشته:

در کتاب سلام اسکرچ نکته‌های بیشتر وجود دارد . آن را مطالعه کنید.

یاسین در تاریخ 8 اسفند 1399 نوشته:

ممنون از فیلم شما

ارتین در تاریخ 13 فروردين 1400 نوشته:

سلام یه سوال درباره پروژه اول جنگ دایره ها دارم می تونیم به جای شکلک توضیحات تصویر زمینه بزاریم

فرشید میدانی در تاریخ 14 فروردين 1400 نوشته:

با سلام / بله می‌شود.
به صورت کلی باید بدانی که برای شکلک‌ها ما ده‌ها دستور اضافه تر نسب به تصویر زمینه داریم به همین دلیل کار با آنها کمی ساده تر است.
(مثلا برای پس زمینه هیچ دستور حرکت نداریم اما برای شکلک ها داریم).

حالا شاید بپرسی که چرا همه چیز در اسکرچ شکلک نیست (یعنی اصلا چرا باید پس زمینه داشته باشیم وقتی که می توان همه چیز را با شکلک انجام داد). من پاسخ دقیق آن را نمی دانم اما کاملا احتمال می دهم که پس زمینه تصویر ثابتی است و حرکت هم نمی کند و به همین دلیل احتمالا باعث می شود که برنامه های ما سریعتر اجرا شوند و بنابراین اگر چیزی داریم که قرار نیست حرکت کند و باید در کل پروژه ثابت باشد (یا گاهی تغییر کند) بهتر است که از پس زمینه استفاده کنیم.