دانلود افزونه تاریخ شمسی در اکسل و تبدیل عدد به حروف فرساران - نسخه ۲

افزونه تاریخ شمسی اکسل به همراه توابع تبدیل عدد به حروف در اکسل از وبلاگ فرساران در سال ۱۳۸۵ توسط فرشید میدانی تهیه و به مدت ۴ سال به صورت رایگان منتشر شد. تا پیش از آن هیچ راهی برای محاسبات تاریخ شمسی در اکسل به صورت عمومی وجود نداشت و اینکار برای اولین توسط فرساران بار در ایران صورت گرفت.

نحوه تهیه:

توابع تاریخ شمسی اکسل و تبدیل عدد به حروف نسخه ۵ هم اکنون قابل خرید و دانلود از فروشگاه فرساران است:

توابع تاریخ شمسی در اکسل و تبدیل عدد به حروف

 


اولین افزونه توابع تاریخ شمسی اکسل و تبدیل عدد به حروف

در اولین نسخه شما باید یک addins‌ به همراه دو فایل DLL را از طریق محیط VBA‌ به عنوان Refrence به فایل اکسل خود اضافه می‌کردید. مشکل اینجا بود که در صورت جا به جا شدن، فایل اکسل نمی‌توانست آدرس مراجع فیزیکی جدید را بیابد و به همین دلیل توابع کار نمی‌کردند و باید به صورت دستی مجدد مراحل اضافه کردن Rererence‌ ها انجام می‌شد.

تصویر فایل راهنمای افزونه تاریخ شمسی در اکسل و تبدیل عدد به حروف


نسخه دوم افزونه تاریخ شمسی در اکسل و تبدیل عدد به حروف 

در نسخه‌های دوم تقریبا با فاصله بسیار کمی ارائه شد و  باید این برنامه‌ به شکل یک Addins‌ و یا همان افزونه در اکسل اضافه می‌شد و البته فایلهای DLL‌ دیگر نیازی نبود. مشکل آنجا بود که اگر فایل جا به جا می‌شد،‌ باید مسیر افزونه هم تغییر می‌کرد. زیرا فایل اکسل به فایل افزونه دسترسی نداشت. برای اولین بار این مشکل را در شرکت داروسازی پارس دارو به صورت جدی دیدم و پس از آن متوجه شدم که باید این برنامه از حالت افزونه (addins اکسل) خارج شود و به هر فایل به صورت جداگانه اضافه گردد.

خطای name در افزونه تاریخ شمسی اکسل

قسمتی از مقدمه نسخه ۲ این افزونه که در تاریخ ۱ شهریور ۱۳۸۶ منتشر شد:

نسخه اول توابع زبان فارسی برای اکسل درست یکسال و یک ماه پیش در تاریخ ۱۳۸۵/۰۵/۰۱ منتشر شد، برای انشار آن من دست به ساخت یک وبلاگ زدم و در حال حاضر همان وبلاگ ساده بیش از ۴۰ هزار بازدید داشته است که کمی برای خود من نیز شگفت انگیز بود.

مشکل بهم ریختگی حروف در اولین‌ نسخه‌های افزونه / Addins‌ تاریخ شمسی اکسل و تبدیل عدد به حروف

در اولین نسخه این برنامه، کلمات فارسی مستقیما در کدها تایپ شده بودند و از آنجایی که زبان VBA از Unicode پشتیبانی نمی‌کند،‌ بر روی سیستم‌‌‌ها حروف فارسی به صورت کاراکترهای ناخوانا نمایش داده می‌شد.

بهم ریختگی حروف در توابع تاریخ شمسی اکسل

این اصلاح در نسخه‌‌های بعدی با توجه به کدی که در همان شرکت هنکل-پاکوش دیده بودم به راحتی و با استفاده از تابع CHRW حل شد. 


نسخه ۳ توابع تبدیل تاریخ شمسی اکسل و تبدیل عدد به حروف اکسل

این نسخه در بهمن ماه ۱۳۹۰ ارائه گردید و اولین نسخه تجاری این افزونه می‌گردید. نسخه‌های پیشین برای استفاده شخصی کاملا رایگان بودند و این نسخه باید خریداری می‌گردید. 

ویژگی‌ها و تغییرات نسخه ۳ توابع تاریخ شمسی و تبدیل عدد به حروف

رفع مشکل بهم ریختگی حروف در محیط VBA 

اضافه شدن حرف «م» به انتهای تابع تبدیل تاریخ به حروف مانند هفدهم


ویژگی‌های نسخه ۴ توابع تاریخ شمسی و تبدیل عدد به حروف در اکسل

اصلاح نمایش اعداد اعشاری بین ۱ و -۱

تقویت قابلیت تبدیل تاریخ میلادی به هجری شمسی 


ویژگی‌های نسخه ۵ توابع تاریخ شمسی اکسل و تبدیل عدد به حروف در اکسل

در این نسخه بازنگری و تغییرات زیادی انجام شده است. این تغییرات با هدف افزایش سرعت محاسبات انجام شده است و برخی از عملیات­ها جهت اصلاح تاریخ­ها حذف شده­اند.

  1.  تا پیش از این الزامی نبود تا تاریخ شمسی به صورت عدد مانند 13990517 نوشته شود و اگر تاریخی به صورت 1399/05/17 نوشته می­شود، ابتدا علامت / توسط برنامه حذف می­شد و سپس محاسبات انجام می­گرفت. از آنجایی که حذف علامت اسلش عملیاتی است که همواره نیاز نیست و یا اگر نیاز باشد می­توان آن را با توابع خود اکسل انجام داد، باهدف افزایش سرعت، عملیات حذف اسلش دیگر انجام نمی­شود.
  2. در نسخه های قبلی شما با پارامتر MODE می­توانستید مشخص کنید که سال به صورت 2 رقمی باشد و یا 4 رقمی. در این نسخه این پارامتر حذف شده است و همه سال­ها به صورت 4 رقمی است.
  3. رفع ایراد تابع «تبدیل تاریخ به حروف» برای سال 1400
  4. اضافه شدن خروجی میلادی  به تابع J_GREGORIANDATE

حقوق مالکیت مادی و معنوی افزونه تاریخ شمسی در اکسل

کلیه حقوق این اثر متعلق به آقای فرشید میدانی و یا وب سایت فرساران است.

نسخه‌های اولیه این افزونه به صورت رایگان بود و هر کسی می‌توانست برای استفاده شخصی (و نه تجاری) از آن استفاده کند و هیچ شخصیت حقوقی و یا حقیقی اجازه بازنشر این توابع را به هر شکلی نداشت و هم اکنون نیز ندارد. برخی از افراد به اشتباه تصور می‌کردند که رایگان بودن افزونه تاریخ شمسی اکسل به معنای آن است که می‌توانند این افزونه را برای دانلود در وب سایت و یا از طریق سایر روش‌ها انتشار دهد که خوشبختانه اکثر آنان بعد از مطلع شدن اقدام به حذف این افزونه کردند و در حال حاضر در هیچ وب سایت معتبر آموزش اکسل شما نمی‌توانید این افزونه را دانلود کنید. توجه داشته باشید که دانلود این افزونه از هر سایتی پایمان کردن حقوق مادی و معنوی پدید آورنده است و در صورت مشاهده این موارد شما در وب سایت‌های غیر معتبر و یا ناآگاه از حقوق مالکیت اثر،  اجازه دانلود و استفاده از آن را نخواهید داشت و در صورت امکان از آن فرد و یا وب سایت بخواهید که این اثر را حذف کند.

بدیهی است که نسخه‌های قبلی افزونه تاریخ شمسی اکسل دارای مشکلاتی بودند که به تدریج مرتفع شده‌اند و توصیه نمی‌شود که از آنها استفاده کنید. برای تبدیل تاریخ شمسی به میلادی،‌ محاسبه اختلاف بین تاریخ شمسی در اکسل، تبدیل عدد به حروف در اکسل می‌توانید از اینجا این محصول را خریداری کنید.


سوالات متداول در مورد افزونه تاریخ شمسی اکسل

سوال) از کجا می‌توانم افزونه تاریخ شمسی و افزونه تبدیل عدد به حروف را دانلود کنم؟

پاسخ) افزونه تاریخ شمسی اکسل به صورت محصول تاریخ شمسی و تبدیل عدد به حروف در فرساران قابل خریداری است و بلافاصله بعد از خرید قابل دانلود است. این محصول از حالت افزونه به دلیل مشکلاتی که ذاتی افزونه‌ها اکسل است و با جا به جایی فایل excel، لینک آنها از بین می‌رود خارج شده است و بر روی هر فایل اکسل باید به صورت جداگانه با چند کلیک ساده اضافه گردد که در فیلم و فایل راهنمای محصول به تفضیل توضیح داده شده است.

 

سوال) از کجا بدانم که ادعای شما در خصوص مالکیت فکری، مادی و معنوی افزونه تاریخ شمسی در اکسل صحیح است؟

پاسخ)  در تمامی فایل‌های راهنمای pdf این محصول که از همان نسخه اول تا کنون ارائه شده است نام فرشید میدانی و وبلاگ و یا وب سایت فرساران همراه با ایمیل به صراحت قید شده است.

همچنین از نسخه ۲ به بعد این افزونه، می‌توانید اطلاعات پدید آورنده اثر را مشاهده کنید:

افزونه تاریخ شمسی در اکسل - فرشید میدانی - فرساران

توجه داشته باشید که معدود افرادی نام و کپی رایت این اثر را حذف کرده و اقدام به انتشار غیر اخلاقی و قانونی این اثر بدون ارائه فایل راهنمای pdf کرده‌اند. بنابراین اگر شما دچار تردید هستند می‌توانید از فعالان حرفه‌ای و خوش نام حوزه آموزش اکسل در سال‌های ۱۳۸۵ الی ۱۳۹۰ مانند آقای صمدیان (که اولین تست‌های این محصول را انجام داد)،‌ تحقیق کنید. 

در ضمن آنکه در حال حاضر در هیچ وب سایت معتبر اکسلی نمی‌توانید این افزونه را دانلود کنید زیرا آنان از حقوق مالکیت مادی و معنوی این اثر مطلع هستند. 

سوال)‌ من شنیده‌ام که در نسخه‌های جدید اکسل برای تبدیل تاریخ شمسی دیگر نیازی به افزونه نیست و اکسل اینکار را انجام می‌دهد. آیا این صحیح است؟

پاسخ) خـــیر . در نسخه‌های جدید اکسل و فقط بر روی ویندوز ۱۰ تنها شما می‌توانید تاریخ میلادی را به شکل تاریخ شمسی مشاهده کنید و کماکان امکان محاسبات روی تاریخ شمسی مانند اختلاف دو تاریخ شمسی، تبدیل شمسی به میلادی و اضافه کردن یک عدد به تاریخ شمسی را ندارید. ناگفته نماند که با ترفندها و فرمول‌نویسی‌هایی افراد حرفه‌ای می‌توانند با تبدیل تاریخ‌های میلادی به شمسی و توابع اکسل برخی از کارها را بدون نیاز به افزونه می‌توان انجام داد اما راه ساده و سریع‌تر استفاده از نسخه‌ جدید توابع تاریخ شمسی اکسل فرساران است. 

سوال) آیا افزونه‌های تاریخ شمسی و رایگان بجز افزونه تاریخ شمسی اکسل فرساران وجود دارد؟

پاسخ ) بلی وجود دارند و می‌توانید از آنها هم استفاده کنید. حتما به چند نکته توجه داشته باشید که برخی از آنها به صورت کد بسته ارائه می‌شود یعنی دارای پسورد هستند و این برای بسیاری از شرکت‌ها،‌ ریسک امنیتی محسوب می‌شود در حالی که تمامی کدهای افزونه فرساران باز هستند و به راحتی می‌توانید تمامی برنامه و کدها را مطالعه کنید و در آینده در صورت نیاز اقدام به توسعه و یا رفع ایرادهای احتمالی نمایید.     
همچنین باز بودن کدها امکان استفاده از آن ها را در سایر برنامه‌های شما به راحتی فراهم می‌کند.    
همچنین افزونه / توابع تاریخ شمسی اکسل فرساران به همراه فایل راهنمای مفصل و همچنین فایل ویدئویی است که سایر نسخه‌ها فاقد این مزیت هستند. 

باید تاکید گردد که در افزونه / توابع تاریخ شمسی اکسل فرساران تجربه سال‌ها تحقیق  و استفاده در هزاران شرکت و صدها بازخورد وجود دارد که سایر محصولات و یا نسخه‌های رایگان فاقد این تجربه وسیع هستند و همچنین از سال ۱۳۸۵ تا کنون این افزونه ۵ بار به روزرسانی و رفع ایراد شده است.

سوال) از کجا می‌توانم نسخه جدید افزونه را دانلود کنم؟

پاسخ) شما می‌توانید از اینجا اقدام به خرید نسخه ۵ توابع تاریخ شمسی در اکسل و تبدیل عدد به حروف نمایید و بلافاصله بعد از خرید، آن را دانلود نمایید.

🩹 برچسب‌ها

به عنوان اولین نفر، تجربه یا دیدگاه خود را بنویسید!

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
کد امنیتی